Ingreep corticoïde infiltratie

De infiltratie is erop gericht om de pijn te verminderen maar ook om de diagnose te versterken en een eventuele operatie te simuleren

De infiltratie van uw heupgewricht bestaat veelal uit 2 of 3 actieve bestanddelen. Marcaïne is een lokaal verdovingsproduct dat de pijnprikkels die afkomstig zijn van uw heup, stil legt. Dit effect duurt meestal een 3-6 uur. De corticoiden zijn meestal pas werkzaam na een 3-4-tal weken. Dit betekent dat de kans groot is dat u een aantal dagen of weken terug de pijn van voor de infiltratie kan voelen. Soms wordt een kraakbeen versterkend product ook ingespoten om uw kraakbeen toch op all mogelijke manieren te ondersteunen. Dit wordt eerder zeldzaam gedaan.

Voor de infiltratie is een dagopname noodzakelijk. U wordt namelijk voor zeer korte duur verdoofd zodat u de pijnlijk spuit niet voelt.

Tijdens de ingreep ligt u op uw rug op een operatietafel. De heup wordt steriel afgedekt. De naald wordt onder röntgenstraling ingebracht, zodat de dokter op een scherm kan zien dat de naald in het heupgewricht komt. Vervolgens spuit de dokter via de naald de contrast stof in ter verificatie. Tenslotte worden de vloeistoffen in het gewricht ingespoten. Na de infiltratie wordt er een pleister over het prikgaatje geplakt.

Vervolgens dient u nog ongeveer 1-1,5 uur op de verpleegafdeling te blijven. Op de dag zelf mag u geen auto rijden, dus u laat zich brengen en ophalen.

Wanneer u opnieuw thuis bent, probeert u al uw activiteiten gewoon weer op te pakken. Alleen dan kunt u beoordelen wat het resultaat is van de infiltratie. U mag dus gewoon alles doen. Soms kan het voorkomen dat de pijn de dag nadien erger is ten gevolge van een irritatie van het heupslijmvlies.

De enige die kan beoordelen welk effect de corticoïde infiltratie gehad heeft, bent u uiteraard zelf. De arts zal u vragen om een score aan uw pijn te geven op verschillende momenten na de infiltratie. Tijdens de controle na 6 weken, zal de dokter uw pijnscores met u bespreken en daaruit een conclusie kunnen trekken over het effect van de infiltratie.