Wanneer een heupprothese

Wanneer kom je in aanmerking voor een heupprothese?

Als uw levenskwaliteit door pijn of andere ongemakken te sterk verminderd is, dringt een behandeling zich op. Vooraleer wordt overwogen een heupprothese te plaatsen, wordt gedurende een eerste periode getracht via medicijnen en kinesitherapie de pijn te verzachten. Dankzij een persoonlijk oefenprogramma zal de kinesitherapeut ervoor zorgen dat de kracht, beweeglijkheid en stabiliteit van je heup verbetert. In combinatie met medicatie die de slijtage van het kraakbeen tracht tegen te gaan, is het soms mogelijk om een heupprothese-operatie een tijd uit te stellen. In andere gevallen zijn deze tussenstappen spijtig genoeg niet meer zinvol of raadzaam en dringt een operatie zich meestal op. U moet er mentaal ook klaar voor zijn.  Neem hiervoor een kijkje in de sectie Uzelf voorbereiden.

De prothese wordt geplaatst ter vervanging van het versleten kraakbeen en het vervormde bot van het kommetje (acetabulum) en de bol (femur). De plaatsing van de prothese via de spiersparende methode, zal u uw beweeglijkheid teruggeven en in 60% van de gevallen uw pijn volledig wegnemen ("forgotten hip"). Een nieuw leven wacht u dan op, waarbij u na verloop van tijd zal vaststellen dat u eigenlijk vergeten bent dat u met een heupprothese rondloopt. Dit lukt niet steeds omdat er reeds op voorhand spierschade of rugklachten aanwezig zijn.

Dokter Corten en het medisch team van de Heuppraktijk zullen u begeleiden doorheen heel dit proces. Dankzij de nieuwe spiersparende techniek is de impact van een heup vervangende operatie helemaal anders dan ooit tevoren.

Het is echter zeer belangrijk goed te beseffen dat het een belangrijke operatie blijft met al de mogelijke risico's op complicaties. De totale kans op een intra-operatieve complicatie is bij Dr. Corten 0,7%. De kans op een post-operatieve complicatie het eerst jaar na de ingreep zoals een breuk na een val bv. is 2%. Deze complicaties kunnen behandeld worden. Het herstel verloopt niet steeds even vlot bij iedereen. We weten bovendien uit onderzoek dat het overgrote deel van de patiënten vlot en zeer goed herstellen omdat de spierschade tot een absoluut minimum beperkt blijft.

Elke patiënt is uniek en wordt dan ook volgens zijn of haar individuele noden op een gepaste manier begeleid en behandeld.